ارزشيابي توصيفي

سفرنامه ها
ارزشيابي اجراي پيش آزمايشي مقياس كيفي در مدارس ابتدايي در سال تحصيلي 82-1381

Thursday, April 17, 2003

بنام خدا


سفرنامه تبريز در 5 پرده


در اتوبوس واحد و تاكسي


صبح ساعت 7:15 دقيقه از سالن فرودگاه تبريز خارج شدم. چون وقت بود، به عادت معلمي براي صرفه جويي در هزينه به سراغ اتوبوس واحد رفته و پس از تهيه بليط 24 توماني سوار آن شدم. مقابل صندلي تنها فرد نشسته در اتوبوس جلوس كرده و سر صحبت را با وي باز كردم. مطابق معمول از آب و هوا و سردي هوا در تبريز گفتمان آغاز شد. يادم مي آمد كه چند روز پيش هواي تهران آنقدر گرم شده بود كه وبلاگ نويسي از گرمي و مسخرگي هوا احساس خفگي كرده بود!! خدايش رحمت كند و جايش خالي در اينجا كه اول بهار چه هواي سرد و مطبوعي دارد تبريز، شهر شهريار!
هوا صافِ صاف بود. و بيچاره من كه پيش بيني اداره هواشناسي ايران را باور كرده بودم و چتري همراهم بود كه تا آخر سفر دست و پا گيري آن را احساس مي كردم. از جوان خوش برخورد تبريزي پرسيدم: ديزل آباد كجاي شهر است؟ از پنجره اتوبوس به من تعدادي آپارتمان نشان داد و گفت آنجا! درغرب تبريز و منطقه اي نسبتاً نوساز و كارمند نشين است. مدرسه استقلال در اين منطقه واقع شده است. از وي راجع به خيابان عباسي و ايستگاه طاق پرسيدم، گفت: در شرق تبريز است و منطقه كارگر نشين و چه صفايي داشت مدرسه مسلم بن عقيل در اين منطقه!
جوان بيچاره را سوال پيچ كرده بودم و با روي باز جواب مي داد. اتوبوس چند ايستگاه را طي كرده بود و چند نفري از جمله يك سرباز هم سوار شده بود. از جوان در مورد نشاني سازمان آموزش و پرورش استان پرسيدم؛ كه گفت: حوالي ميدان ساعت است و بايد آخر دوزار كه البته در تبريز 24 تومان بود؛دربازار پياده شوم! و از آنجا به ميدان ساعت بروم. مشغول تماشاي مغازه ها و مردم بودم كه صبحي، عازم محل كارشان بودند و شهر زنده اي را به تجسم مي بخشيدند. به ياد شهرهاي مرده فعلي عراق افتادم و تاسف خوردم كه چرا؟!
در همين حيث و بيث بود كه ديدم جوان تبريزي با يكي از مسافران كه همان سرباز بود، مشغول گفتمان به زبان اصلي است! با تيز كردن گوش متوجه شدم كه مرا به جوان سپرده و
مي گويد او را مي بري خيابان ارتش، آنجا كار دارد. به بازار رسيديم، با تشكر از جوان عزيز تبريزي از اتوبوس پياده شده و با سرباز وظيفه به سمت مقصد تازه حركت كرديم. سرباز به من گفت: اهل پياده روي هستي؟! گفتم: چقدر پياده روي؟ گفت: كمتر از 10 دقيقه. گفتم: بسم الله! هستيم. وارد خيابان تربيت شديم كه جزئي از بازار تبريز است. خيابان سنگ فرشي زيبا و مشجري است. مغازه ها همه بسته بودند؛ با طي كردن اين خيابان زيبا، 10 دقيقه نشده بود كه جلوي شهرداري تبريز در ميدان ساعت بوديم. سرباز گفت از اينجا بايد سوار ماشين شويم و به شما
مي گويم كه بايد كجا پياده شويد. همين كار را هم كرد و مي خواست كه پول كرايه مرا هم بدهد كه نگذاشتم و با تشكر فراوان از او خداحافظي كردم. جالب اينكه سرباز نيز مرا با زبان اصلي به مسافر ديگري كه با من پياده شد سپرد و اتفاقاً مسافر نيز از كارمندان آموزش و پرورش بود و من را تا جلوي پله هاي ورودي سازمان آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي راهنمايي كرد.
ساعت به زور به 8 صبح رسيده بود و قاعدتاً كاركنان هنوز صبحانه نخورده بودند!!
مي دانيد كه! صرف صبحانه در اداره، يكي از سنتهاي ديرپاي اداري ماست. سراغ آقاي اكبرپور را گرفتم و يك راست به سراغ ايشان رفتم و وي را گرفتار خود كردم، بنحوي كه مجبور شد صبحانه اش را ساعت 12 بخورد! البته مثلي است كه مي گويد معلمان ايراني به صبحانه خيلي علاقه مند هستند و روزانه سه نوبت : صبح و ظهر وشب، صبحانه مي خورند!؟ بگذاريم و بگذريم! يكي بگويد! مثلاً نگذري چه مي خواهي بكني؟ همين است جانم! تا بوده همين بوده، تاهست همين هست.

در سازمان آموزش و پرورش استان آذربايجان شرقي
آقاي اكبرپور كارشناس مسئول سنجش و ارزشيابي مقطع ابتدايي سازمان، هنوز وبلاگ طرح را نديده بود و با توجه به اينكه در حال حاضر اينترنت فقط در اتاق مديران ارشد سازمان در دسترس است به اتاق آقاي نارهي معاون آموزش عمومي و امور تربيتي سازمان رفتيم و با آقاي رضا زاده كارشناس مسئول گروه آموزش ابتدايي هم خبر داديم؛ آمدند آنجا.
ابتدا پيشنهاد صرف صبحانه شد؛ كه با ناشي گري گفتم: در هوا پيما صبحانه مفصلي خوردم! موضوع منتفي و به يك كيك و چاي ختم گرديد. ابتدا در مدت 5/1 ساعت وبلاگ طرح را به همكاران نشان دادم كه بسيار خوشحال شده و علاقه مند به استفاده از آن بودند. در ادامه به مدت 5/1 ساعت ديگر به بحث پيرامون ارزش يابي توصيفي پرداختيم. جمع بندي بحث ما كه ضبط هم شده است به نظر من شامل موارد زير مي گردد:
1. حجم زياد كتابهاي درسي با شيوه ارزشيابي توصيفي تناسب نداشته و اين تناسب در اجراي آزمايشي بايد تامين گردد.
2. نظام ارزشيابي توصيفي بايد داراي طرح كنترل و باز خورد هم باشد تا معلمان راهنما بتوانند ارزيابي از عملكرد معلم و كلاس را به درستي انجام دهند.
3. طرحهاي آزمايشي از جمله ارزشيابي توصيفي درصورتي قابليت اجرا پيدا مي كنند كه داراي اعتبار و بودجه مشخصي باشد و اين اعتبار به موقع تخصيص داده شود.
4. سهميه استان در اجراي آزمايشي بايد هر چه زودتر تعيين شود و ملاك هاي انتخاب مدارس نيز مورد تجديد نظر قرار گيرد و الزاماً مدارس برخوردار به عنوان مجري طرح ارزشيابي توصيفي انتخاب نشوند و . . .
5. در اجراي آزمايشي فقط يك مدل ارزشيابي توصيفي با حدود و ثغور معين، به اجرا گذاشته شود و مانند اجراي پيش آزمايشي دو مدل در نظر گرفته نشود.
6. با توجه به وقت گيري زياد اجراي پيش آزمايشي مقياس كيفي هر چه زودتر جبران خدمات اضافي همكاران مجري طرح به صورت مالي انجام گردد.
7. زمينه سازي تبليغي و فرهنگي لازم براي اجراي آزمايشي در رسانه هاي گروهي به ويژه صدا و سيما صورت گيرد.
8. مدارس مجري طرح بايستي از حداقل امكانات و تجهيزات آموزشي و كمك آموزشي برخوردار باشد تا بتوانند از عهده اجراي طرح به درستي بر بيايند. از جمله: رايانه، وسايل سمعي و بصري و انتشاراتي، ميز و نيمكت مناسب و . . .
9. همه كارهاي لازم از جمله آموزش دست اندركاران و مرتبطين اجراي آزمايشي قبل از آغاز سال تحصيلي 83-82 صورت گيرد تا در اول مهر تكليف قطعي همه معلوم بوده و براي اجراي طرح آزمايشي و ارزشيابي توصيفي آمادگيهاي لازم تحصيل شده باشد.
10. نتايج قطعي اجراي طرح پيش آزمايشي هنوز معلوم نشده است اما از قرائن و شواهد موجود در حال حاضر مي توان گفت كه والدين و معلمان به اين طرح و موفقيت آن اميد بسته اند و تغييرات محسوسي از پيشرفت تحصيلي دانش آموزان گزارش شده است.
تذكر: اگر چيزي از قلم افتاده و يا اشتباهي در جمع بندي رخ داده همكاران در comments همين پيام اعلام نمايند.

درمدرسه استقلال
آقاي اكبر پور لطف كردند و پس از گرفتن آدرس دقيق مدرسه از خانم تخمه چيان با اتومبيل شخصي خود مرا به مدرسه رساندند و يك ساعتي هم پيش ما بودند. از ساعت 2 تا 5 بعداز ظهر در مدرسه استقلال بوديم. با توجه به اينكه از دو هفته قبل با مدير سابق! مدرسه برنامه بازديد را هماهنگ كرده بوديم؛ در اين مدت كوتاه سه برنامه از پيش تعيين شده را بخوبي اجرا كرديم.


برنامه اول: مشاهده دو كلاس مجري طرح
كلاسهاي خانم راستاد و كاظمي مهر داراي دانش آموزاني با نشاط بود. مدرسه استقلال مدرسه نسبتاً نوسازي است و كلاسهاي بزرگ با نور مناسب و ميز و نيمكت معمولي، تخته سياه بزرگ، وايت برد كوچك، كمد بوده و ديوارهاي تزئين شده با عكس ها و نوشته هاي كتابها و آثار دانش آموزان داشت و همانطور بود كه در گزارش مدرسه استقلال قبلاً منتشر گرديد.
در هر دو كلاس از هر چهار ابزار ارزشيابي توصيفي استفاده شده بود. پوشه هاي كار (فولدر پلاستيكي) در رنگ هاي مختلف حاوي فعاليت هاي دانش آموزان در درس هاي مختلف بود. چك ليست ها در قطع A4 براي همه دانش آموزان كلاس در يك دفتر صحافي شده بود و به هر دانش آموز هشت برگ اختصاصي داده شده بود و توسط معلمين در موارد لازم و ممكن از نظر آنها تكميل شده بود. يك صفحه نيز قبل از چك ليست هاي هر دانش آموزان به عنوان برگ ثبت گزارش در نظر گرفته شده بود كه در گوشه بالاي سمت چپ آن عكسي از دانش آموز به آن چسبانيده شده بود. معلمان در هر وقتي كه داشتند مطالبي در برگه هاي ثبت گزارش نوشته بودند كه مي بايست در فرصت مناسب باز خواني و تحليل شود. پيشنهاد مي شود اين دفترها را معلمان محترم در تابستان كه گردهمائي هاي توجيهي برگزار مي شود همراه خود بياورند و در طول مباحث گردهمائي در فرصت هاي مناسب مورد مطالعه و نقد قرارگيرد. براي هر دانش آموز نيز يك نوبت كارنامه توصيفي در اسفند ماه صادر و به رويت اولياء رسانيده شده بود كه چند مورد از آنها هم ديدم كه حاكي از رضايت والدين دانش آموزان بود.
در هر يك از دو كلاس مجري طرح يك ميز و دو نيمكت مقابل آن در رديف وسط و انتهاي كلاس وجود داشت كه مخصوص انجام كار گروهي دانش آموزان بود. معلوم شد كه كارگروهي به صورت نوبتي در اين دو كلاس صورت مي گيرد. دختركي زيبا از كلاس بنفشه شاخه گل لاله اي به من هديه كرد كه آنرا به دخترك زيباي ديگري از گروه لاله به نمايندگي از همه گلهاي كلاس تقديم نمودم.

برنامه دوم: جلسه با همكاران
دومين برنامه ما جلسه پرباري بود كه با خانم ها: كاظمي مهر، راستاد، تخمه چيان و جباري و آقاي ملكي مسئول شعبه آموزش ابتدايي در ناحيه 3 تبريز برگزار شد. خانم جباري مدير شيفت مقابل دبستان استقلال كه در مقطع راهنمائي است. ايشان به تازگي مديريت دبستان استقلال را هم به عهده گرفته اند! چرا كه چند روزي است كه خانم تخمه چيان مدير قبلي به ناحيه 3 منتقل شده و قرار است كه در آنجا در پژوهش سراي دانش آموزي خدمت نمايند. آرزوي موفقيت برايشان داريم ولي حيف شد! البته ايشان قول دادند كه كماكان طرح ارزشيابي توصيفي را پي گيري نموده و سنگر را خالي نكنند كه مطمئن هستم همينطور هم خواهد بود. انشاء الله

در اين جلسه مباحث دقيقي در خصوص كارنامه توصيفي مطرح شد اين مباحث حاصل دقت همه همكاران در اين مدرسه بويژه موشكافي هاي سركار خانم راستاد است. از نظر همكاران در اين جلسه چك ليست هاي علوم و هنر نسبتاً بي اشكال است، اما در نشانه ها و ملاك ها در هفت مقوله ديگر،كارنامه ارزشيابي توصيفي داراي ايرادهائي است. تمام صحبت هاي جلسه ضبط شد و قرار شد كه بعداً به صورت مكتوب خانم راستاد و ساير همكاران نظر خود را ارسال نمايند. از تحليل محتواي مطالب مطرح شده در اين جلسه اشكالات زير در خصوص ملاك ها و نشانه ها در موارد متعدد به نظر رسيده است:
1. برخي از نشانه ها براي معلم قابل مشاهده نيست.
2. برخي از نشانه ها اضافي و زائد است.
3. دربرخي از موارد نشانه ها با ملاك تطبيق ندارد.
4. در برخي موارد، نشانه هاي يك ملاك با يكديگر هم پيوندي ندارد.
5. درك و سنجش برخي از نشانه ها براي معلمين مشكل بوده و امكانپذير نيست.
مصاديق همه اين موارد نيز در نوار ضبط و برروي كاغذ نزد اينجانب موجود است. در خصوص علائم چهارگانه كارنامه توصيفي نيز گفتگو شد و خانم راستاد پيشنهاد كردند كه علامت "ك" كه به جاي "كاملاً" تحقق يافته" است تغيير كند. چرا كه در هيچ مورد نمي توانيم از اين واژه استفاده كنيم. به ايشان گفتم: كه شما از آن معلم هائي هستيد كه معتقدند 20 مال خداست؛ گفتند: بله!!
خانم راستاد معتقد بودند كه در كلاس اول حداكثر دو كتاب درسي كافي است و ارزشيابي توصيفي با حجم زياد كتاب هاي درسي، متناسب نيست و اصولاً براي تفهيم مطالب ضروري در كلاس اول اين حجم از مطالب، زياد و غير كاركردي است.

برنامه سوم: ديدار با والدين
حدود 50 نفر از اولياء دانش آموزان (تقريباً همه) در جلسه حضور يافته بودند . حدود يك ساعت گفتمان با آنها به زبانهاي تركي و فارسي انجام شد. بخشي از صحبت ها ضبط شد و نوار آن موجود است. بدون اغراق و ناراستي، هيچ يك از والدين حاضر در جلسه مخالف ارزشيابي توصيفي نبودند و آنها كه صحبت كردند و فضاي جلسه، فضاي موافق بود. بعضاً دلايل خوب بودن ارزشيابي توصيفي را به زبان اصلي! و فارسي بيان كردند. يك نگراني در ميان والدين مطرح شد و آن اينكه اين طرح خوب آيا براي كلاس دوم بچه هاي آنها هم اجرا مي شود يا نه؟ و اگر نشود بچه هاي آنها متضرر مي شوند. بعضاً اظهار داشتند كه ما از ارزشيابي توصيفي چون به صورت نمره نيست چيزي نمي فهميم لذا مسئوليت مدرسه بيشتر از گذشته است. در چند مورد راجع به معناي حروفي كه در ارزش گذاري كارنامه توصيفي به كار مي رود و ارزش نمره اي آن سوال كردند؟ همچنين در مورد علل تكميل نشدن برخي از موارد كارنامه توصيفي و اينكه آيا اين طرح دركشورهاي ديگر هم اجرا شده است و يا اينكه چه وقت اين طرح در سطحي گسترده در كشور اجرا مي شود؛ سئوال داشتند. در همه موارد پاسخهائي ارائه شد. چهره و برخورد اولياء در اوان و پايان جلسه حاكي از رضايت و راحتي خاطر آنان از اجراي طرح بود.
در خانه معلم و بازار تبريز
از ساعت 6 بعد از ظهر شنبه تا ساعت 8 صبح يكشنبه، فرصتي 14 ساعتي پيش آمده بود كه تا حدودي احساس دلتنگي و كم كاري كردم. اوقات من در خانه معلم و يكساعتي هم در بازار تبريز گذشت كه ماجراي مفصلي دارد اما اكنون فرصت بيان آن را ندارم. فقط اين را بگويم، شام در رستوران خانه معلم، كوفته تبريزي بزرگي به قيمت 700 تومان صرف شد.

در مدرسه مسلم بن عقيل
از متصدي پذيرش خانه معلم خواستم كه آژانسي خبر كند. پس از چند دقيقه ماشين پيكان كه راننده آن مرد كامل موقري بود آمد و سوار شدم و گفتم خيابان عباسي ايستگاه طاق. به تركي گفت به چشم. ده دقيقه اي در راه بوديم. معلوم شد كه راننده دبير علوم مقطع راهنمائي با 24 سال سابقه كار است! عرقي بر پيشاني ام نشست.
تبريزي ها رسمي دارند كه وقتي كسي را با ماشين جائي مي رسانند موقع خداحافظي از ماشين پياده مي شوند؛ خداحافظي مي كنند و بعد دوباره سوار ماشين مي شوند و مي روند. در طول سفر سه بار شاهد اين رسم بودم كه يك مورد آن را همين معلم عزيز انجام داد.
ديوار مدرسه مسلم بن عقيل از بيرون رنگ آميزي قشنگي داشت، به مدرسه نمي ماند، در كوچكي داشت مثل در يك خانه .زنگ در را زدم فرد نابينائي در را باز كرد كه بعد معلوم شد مربي تربيتي مدرسه و احتمالاً حق التدريسي است. در بدو ورود به مدرسه وارد يك هال مي شوي كه خيلي حال داشت! تميز تميز، و كف زمين موزائيك بود. بوي آب و جارو كردن خانه به مشام مي رسيد. آقاي طاهري مدير مدرسه جلو آمد احوالپرسي كرديم و وارد اتاق وي شديم كه دو ميز تحرير و چند ميز عسلي براي صرف صبحانه! و 8 صندلي معمولي پايه فلزي يك شكل داشت. اتاق بسيار آراسته بود. يك دستگاه پلي كپي قديمي بزرگ نيز روبروي ميز مدير قرار داشت. اسامي پايوران (كادر مدرسه) نيز كه شامل معاونين شيفت صبح و بعد از ظهر و مدير مدرسه
مي شد نيز روي ديوار اتاق، پشت صندلي آنها نصب شده بود. ديوارهاي اتاق به انداره 5/1 متر رنگ روغني و مابقي رنگ آميزي معمولي داشت.
ساعت 5/8 بود و به حساب خودم دير به مدرسه رفته بودم تا مشكل ديروز پيش نيايد. پس از كمي خوش و بش، آقاي طاهري كه مهرباني اش را ديشب هم در صحبت تلفني نشان داده بود گفت كه خوب الان صبحانه بخوريم يا يكساعت ديگر؟! دوزاري ام زود افتاد و گفتم الان بهتر است. اين مدرسه پنج كلاس دارد، در پنج پايه مقطع ابتدايي. ساعت 45/8 دقيقه زنگ اول خورد و معلمان ديگر هم آمدند و جاي شما خالي كه سرشير و نان بربري كنجيدي مخصوص گرد و عسل و چاي صرف نموديم! آقايان ديباج و آقا زاده معلمان پايه اول شيفت صبح و بعد از ظهر و چهار معلم و يك معاون شيفت صبح حضور داشتند و بعد از صبحانه آقاي طاهري گفتند كه بهتر است بقيه معلمان هم در جريان بحث هاي ما باشند. با خود گفتم يكي از دلايل جو صميمي موجود مدرسه، اين قبيل سياستهاي مدير است كه اطلاع رسان خوبي است!.
درمدرسه مسلم ابن عقيل نيز هر سه برنامه اي كه ديروز در مدرسه استقلال داشتيم تكرار شد. با اين تفاوت كه در اين مدرسه يك كلاس مجري طرح در شيفت صبح و كلاس ديگر در شيفت مقابل است. آقاي عزيز آقازاده كه براي من بسيار عزيز وگرامي است؛ سرگروه آموزش ابتدائي در ناحيه است. جوان فعال، باسواد و علاقه مندي است. آقاي ديباج در سال آخر خدمت خود در آموزش و پرورش است و 20 سال معلم پايه اول بوده است. فعاليتهاي انجام شده در اين مدرسه هم كاملاً با فعاليتهاي مدرسه استقلال هم سنگ بود با اين تفاوت كه پوشه هاي كار مدرسه مسلم، كاغذي و معمولي است و برگه هاي ثبت گزارش آن در يك دفترچه 60 برگ و براي هر دانش آموز يكي دو برگ اختصاص يافته است.
برخي تفاوت هاي نسبتاً مهم نيز در نحوه اجراي طرح در اين مدرسه وجود داشت. يكي اينكه در كلاس مجري طرح در اينجا هر دو سه ميز و نيمكت براي يك گروه دانش آموز در نظر گرفته شده و فضاي كلاس معمولي بهم خورده است. دوم اينكه براي تكميل كارنامه توصيفي در ابعاد جسماني و عاطفي با والدين مشورت شده و با نظر آنها كارنامه تكميل شده است كه نوآوري قابل تاملي است. معلم هاي مجري طرح در مدرسه مسلم بن عقيل همانند معلمان همكارشان در مدرسه استقلال پيشرفت دانش آموزان را در نوبت دوم سال تحصيلي تا كنون خوب ارزيابي
كرده اند. و هر چهار معلم از حجم زياد كتابهاي درسي و لزوم كاهش آن صحبت كردند.
از مجموعه گفتگوهائي كه از ساعت 5/8 تا 2 بعد از ظهر درمدرسه مسلم ابن عقيل با مدير، معلمان و اولياء دانش آموزان داشتيم جمع بندي كوتاهي ارائه مي گردد. همكاران محترم مي توانند با ارسال نظرات خود در comments زير پيام از اين جمع بندي رفع نقص كرده و آن را تكميل يا تصحيح نمايند.
جمع بندي من به شرح زير است:
1. پذيرش عميق ضرورت و لزوم اجراي طرح و ارزشيابي توصيفي در مجريان طرح در اين مدرسه وجود دارد.
2. مجريان طرح، حجم كتابهاي درسي پايه اول حتي كتاب بخوانيم و بنويسيم و حجم فعاليتهاي تعريف شده براي ارزشيابي توصيفي را بيش از حد لازم و آسيب رسان به فعاليتهاي يادگيري- ياددهي مي دانند و لزوم انجام اصلاحات در اين زمينه ها را متذكر
مي گردند.
3. در اين مدرسه با ابتكار معلمان، ارزشيابي دو بعد جسماني و عاطفي كارنامه توصيفي با مشاركت مستقيم اولياء و نظرخواهي از اولياء صورت گرفته است. چون معلمين قادر به مشاهده اكثر نشانه هاي ملاك هاي اين دو بعد در مدرسه نبوده اند و معتقدند كه اولياء هم به اين مسئله علاقه مندي نشان داده اند و نهايتاً ارتباط خانه و مدرسه از اين راه مستحكم تر شده است.
4. اولياء با اجراي طرح موافق بوده و دوست داشتند كه در سال آينده نيز فرزندانشان در كلاس دوم، مشمول اين طرح گردند.
5. كارنامه ارزشيابي توصيفي در اين مدرسه مورد نقد و بررسي قرار گرفته است و گزارش مكتوب زير در تبريز به من داده شد.


بسمه تعالي
نقد و بررسي كارنامه ارزشيابي توصيفي
در مدرسه مسلم بن عقيل
با توجه به حدود دو ماه اجراي طرح ارزشيابي توصيفي موارد زير در خصوص كارنامه به نظر همكاران در مدرسه مسلم بن عقيل رسيده است.
1. در چك ليست عاطفي بند هشتم (از يادگيري موضوعات جديد لذت مي برد) بهتر است حذف شود.
2. در چك ليست هنر بند هفتم (برخي رنگهاي تركيبي را مي تواند درست كند) ضروري نيست.
3. در چك ليست وضعيت جسماني بند پنجم (حضور در فعاليتهاي ورزشي) تكراري است.
4. در چك ليست علوم بند آخر (نتايج فعاليتهاي خارج از كلاس را به كلاس گزارش
مي دهد) تكراري است.
5. در چك ليست جنبه اجتماعي بند هفتم (به موقع كارهاي خود را انجام مي دهد) تكراري است.در بند پانزدهم از دو نشانه (پرخاشگري نمي كند)و (ديگران را نمي آزارد) يكي كافي است.
6. در چك ليست حساب كردن بند پنجم( سه بند دايره و مثلث و مربع) در يك بند گنجانده شود و همچنين بند (11 و 12) در يك بند نوشته شود (نماد > = <) بند 14 اعداد را مقايسه مي كند تكراري است.
7. در چك ليست مهارتهاي شناختي بند 3( به ويژگيهاي خاص اشياء و پديده ها به دقت توجه مي كند) تكراري است. بند 14 (از هر پاسخي راضي نمي شود) در كلاس اول عملي نيست.
8. در چك ليست وضعيت خواندن بند 1 تكرار بند 2 مي باشد.
نكات مثبت طرح
1. اولاً برنامه ارزشيابي تو صيفي باعث مي شود كه معلمين محترم به همه نكات قوت و ضعف و تمامي عملكردها و رفتارهاي دانش آموزان دقت نمايند.
2. دانش آموزان وقتي كه آگاهي و دانش اوليه را پيدا مي كنند سعي دارند در كارها و بحث هاي كلاس دقيق تر شده و نسبت به جبران ضعف هاي خود تلاش مي كنند و مي خواهند خودشان را همپاي ديگران پيش ببرند.
3. وقتي چك ليست ها را براي اولياء توضيح مي دهيم همه خوشحال هستند كه نقاط قوت و ضعف فرزندان خود را مي شناسند و علاقه دارند كه كاستي ها را به مرور زمان جبران كنند و در بعضي از بندها انتقاد مي كنند و در مواردي كه ما بعضاً از آنها غافل هستيم ما را ياري مي كنند و ياد آور مي شوند كه در ساير مواقع بخصوص در منزل توانايي انجام بعضي از كارها را دارند و علاقه مند است (مثلاً در صرفه جويي . . .).
4. در چك ليست وضعيت جسماني در بند استفاده از تغذيه مناسب، اولياء استقبال خوبي بعمل آوردند.
5. در چك ليست جنبه اجتماعي هم كودكان و هم اولياء تلاش بيشتري مي كنند تا رفتار كودكان مناسب باشد.
6. در چك ليست مهارتهاي شناختي اولياء خود متوجه دقت دانش آموزان مي شوند و كودكان را ياري مي كنند كه با دقت بيشتري به محيط اطراف بنگرند و تفاوتها و شباهتها را دسته بندي كنند.
7. در ثبت گزارش براي فرآيند فعاليتهاي گروهي معلم سعي دارد با نگاهي ژرف و عميق به دانش آموزان دقت كند و دانش آموزان كنجكاو مي شوند كه در گروه بهتر كار كنند و در بحث هاي عملي و فعاليتهاي كلاسي شركت كنند. و باعث تفكر در آنها مي شود كه توانايي خود را بسنجند و پاسخهاي غير تقليدي بدهند تا نكات قوت و خلاقانه آنها در برگه هاي گزارش ثبت شود. ( دراين مورد خيلي حساس هستند) و سعي مي كنند كه كار عملي بهتري را ارائه دهند تا پوشه كارشان بر جسته و عالي باشد.
پيشنهادات
1. كارنامه ارزشيابي توصيفي بهتر است توسط دفتردار محترم آموزشگاه تكميل شود و معلم بعد از پركردن چك ليست ها را به دفتر ارائه نمايد.
2. ذكر تاريخ و علت انتخاب كارهاي بچه ها در پوشه كار (پورت فوليو) تقريباً وقت گير و زمان فرآيند ياددهي و يادگيري را از معلم مي گيرد.
3. انجام تمامي اين فعاليتها در كلاس وقت گير مي باشد و معلم مجبور است فعاليتهاي مدرسه را به محيط خانه بكشاند كه مشكلات و معايب اين كار هم لازم به ذكر نمي باشد.
4. با توجه به اينكه اين طرح خيلي خوب مي باشد بايستي تدابيري اتخاذ شود تا از حجم كار كم شود و طرح با موفقيت پيش برود مخصوصاً با توجه به تعداد دانش آموزان در هر كلاس، اين مسئله خيلي مهم است.

از همه همكاران مجري طرح در آذربايجان شرقي بخاطر مهمان نوازي و بويژه جدي گرفتن اجراي طرح پيش آزمايشي مقياس كيفي، صميمانه متشكرم و منتظر گزارشهاي بعدي آنها هستم.
محمد حسن مقني زاده
چهارشنبه 27 فروردين ماه 1382

جهان يادگار است و ما رفتني
به گيتي نماند به جز گفتني

معرفي طرح :

گزارشها و پيشنهادها :

يادداشتها :

تجربه دبستانهاي مجري طرح :

لينكها :

powered by blogger