ارزشيابي توصيفي

سفرنامه ها
ارزشيابي اجراي پيش آزمايشي مقياس كيفي در مدارس ابتدايي در سال تحصيلي 82-1381

Saturday, May 24, 2003

به زاينده رود خروشان درود

در حاشيه زاينده رود

خوشش باد آن نسيم صبحگاهي
كه درد شب نشينان را دوا كرد

هركس كه لطافت صبح هاي حا شيه زاينده رود را درك كرده باشد !مي داند كه صفاي آن كمتر ازخيره كنندگي شب هاي زاينده رود، بر روي سي وسه پل ويا در زير آن نيست! اما بعيد است كه حس وصفاي صبح گاهي آن را، دوربين هاي سينما گران قدر هم بتوانندبه پرده سي نما ! بكشانند. اگرچه درمورد انتقال حس شبهاي آن موفق بوده باشند.به همين دليل صبح ساعت شش كه سوار هواپيما شدم؛باخود گفتم از ساعت 7 تا 8.5 بر آستان آن بوسه مي زنم و هواي پاكش را به ريه ها فرستاده وبر لب اشعارحافظ شيراز را كه به ركن آباد آن نازيده ! مي فرمايد:
بده ساقي مي باقي كه در جنت نخواهي يافت
كنار آب ركن آباد و گل گشت مصلا را

در كنار زاينده رود خروشان وگل گشت آن ودر شهر گنبد هاي فيروزه اي كه نه تنها نصف جهان است ؛ بلكه همه ايران را در خود ذخيره دارد؛ ! زمزمه مي كنم كه هم او سروده است:
به سر جام جم آنگه نظر تواني كرد
كه خاك ميكده كحل بصر تواني كرد
مباش بي مي و مطرب كه رير طاق سپهر
بدين ترانه غم از دل بدر تواني كرد

گل مراد تو آنكه نقاب بگشايد
كه خدمتش چو نسيم سحر تواني كرد

گدائي در ميخانه طرفه اكسيري است
گر اين عمل بكني خاك زر تواني كرد
به عزم مرحله عشق پيش نه قدمي
كه سودها كني ار اين سفر تواني كرد

تو كز سراي طبيعت نمي روي بيرون
كجا به كوي طريقت گذر تواني كرد

جمال يار ندارد نقاب و پرده ولي
غبار ره بنشان تا نظر تواني كرد
بيا كه چاره ذوق حضور و نظم امور
به فيض بخشي اهل نظر تواني كرد

ولي تو تا لب معشوق وجام مي خواهي
طمع مدار كه كار دگر تواني كرد

دلا ز نور هدايت گر آگهي يابي
چو شمع ! خنده زنان ترك سر تواني كرد

گر اين نصيحت شاهانه بشنوي حافظ
به شاهراه حقيقت گذر تواني كرد

كمي ديرتر از آنچه در نظر داشتم ! يعني از ساعت 8 تا ساعت 9 صبح به همراه سيد جليل القدري به پياده روي درحاشيه زاينده رود از پل خواجو تا سي وسه پل پرداختيم.البته ما راه مي رفتيم اما ايستاده نيز مي توان گذر عمر را در گذرآب ديد ! به سيد گفتم ديروز جمعه پنج اردي بهشت،مهمان عزيزي داشتم كه با خانمش كه دبير است وتنها فرزندش كه امين ؛وكلاس سوم دبستان، درخانه ما مهمان بودند.مسعود، مثل خودم چهل وچند ساله است و ديروز به او گفته ام مسعود جان ! بالاخره درجه دكتري ات را گرفتي وعضو رسمي هيات علمي دانشگاه تهران در دانشكده علوم اجتماعي شدي ! فكر ميكنم به هدفت رسيدي حالا مي خواهي چه كني ! با ژست فكورانه ذاتي وهميشگي مردان كويري،به من نگاه كرد وگفت:حسن جان !من تا كنون از همه ذخاير مادي وفكري كه داشتم بهره برداري كرده واينك كفگيرم به ته ديگ خورده وچند ماهي است گوشه عزلت اختيار كرده ام ودر فكر قوطه ور كه در دهه پنجم عمرم كه گل آن است چه كنم؟!
به سيد گفتم :بايد كاري كردچرا كه فردوسي فرموده است:
جهان يادگار است وما رفتني
نماند به گيتي به جز گفتني

و مي داني كه شعار گروه ارزشيابي ما كه در صدر وبلاگ ودر ابتداي برخي از پيامها به كار مي بريم ؛همين سروده بزرگمرد كويري امان است.وخيلي حرف هاي كويري ديگر هم زديم. ساعت 9 بود كه به سي وسه پل رسيديم.به ابتداي خيابان چهار باغ بالا وجائي كه راننده خوش اخلاق اداره آقاي كاظم زاده منتظر ما بود رسيديم.وبه سمت انتهاي چهار باغ بالا كه مدرسه دخترانه معراج درآن قرار دارد حركت كرديم.و…

مي دانيد دوستان ! اصفهان تقريبا در حاشيه كوير قرار دارد وجرقويه عليا ومدرسه شهيد رضا قيصري شهر حسن آباد! كه مدرسه برخوردارتري از مدرسه آزاده گان تهران! است ؛ دركوير وزاهدان كه پس فردا شنبه 13 اردي بهشت به سويش پر مي كشم ؛ نيزدر قلب كوير است ! بنا براين كوير ديديم وبه سوي كوير مي رويم؛پس به من حق بدهيد كه به جاي سفرنامه اصفهان،كويريات بنويسم !تا شايد به او كه فردا روز او و انشاءالله روز ماست؛ و50 روز ديگر سالروز فقدانش ! اقتدا كرده باشيم.
به اميد فرداهاي سبز تر براي جمهوري اسلامي ايران وهمه فرزندانش،به خصوص معلمان عزيز آن!
روزتان مبارك

محمد حسن مقني زاده ، كن ، 11 اردي بهشت 1382

Friday, May 23, 2003

در كوير نمك
شهر حسن آباد ! جرقويه عليا


شنبه شب ششم اردي بهشت ماه 1382آقاي كاظم زاده من را به روستاي اندلان در 30 كيلومتري اصفهان ودر حاشيه كوير رساند ورفت . متاسفانه نتوانسته بودم قبلا خبر مسافرت خود را به اقوام برسانم وبدون اطلاع قبلي آمده بودم . از بلند گوي مسجد ده صداي سخنراني بگوش مي رسيد. در كوچه جلوي در بسته بدون قفل خانه فاميلمان روي سكو نشسته بودم وچند نفري از اهالي از وجود غريبه در ده آگاه شدند. چند لحظه بيشتر نگذشته بود كه مشهدي اسماعيل از مسجد آمد و جلوي در ربوسي كرديم زنجير را انداخت و وارد دالان قديمي با ديوار كاهگلي منزلشان شديم.


شب را در خانه زيباي عمه و شوهر عمه همسرم گذراندم.دو داماد اين خانواده،آقاميرزا (فرزند پسرشان )ودو عموي همسرم ،كه درآن روستا،وشهرك اندلان ساكن بودند.ظرف مدت كوتاهي از طريق شبكه اطاع رساني روستا!!خبر شدندولطف كردند وبه ديدن من آمدند وشب شام را مهمان مشهدي اسماعيل بوديم.


آقاي ساعي يكي از دو داماد مشهدي اسماعيل كه همكارمان در وزارت جهاد كشاورزي است ودر انتخابات اخير شوراها به عنوان يكي ازسه عضو شوراي روستاي اندلان انتخاب شده گفتند كه خيلي دوست داشتند كه فردا همراه من به جرقويه عليا وحسن آبادبراي بازديد از مدرسه شهيد قيصري كه در 100 كيلومتري اندلان واقع شده، بيايند اما فردا فرمانداري، شوراها را دعوت كرده تا مراسم افتتاحيه وانتخاب رئيس و نايب رئيس ومنشي شورا ها برگزار گردد؛لذا نمي توانند.با تشكر ازايشان گفتم : كه چه عجله اي در انتخاب ريس شورا؟! به نظر من اين كار انگيزه ديگر اعضاي غير رئيس شوراها را براي مشاركت كاهش مي دهد.گفتند: دوره قبلي هم همينطور بود. اين رئيس شورا است كه همه كاره است. مردم و مسئولان نيز اين امر را پذيرفته اندو…
يك مرتبه تلفن زنگ زد!!همسرم از تهران بود؛.گفت: پس موبايلت چرا كار نمي كند! گفتم :تلفن همراه من روشن است اما اينجا سرويس مخابرا ت مشكل دارد.گفتم چطور اينجا زنگ زدي !از كجا شماره تلفن عمه ات را پيدا كردي (از وصل اين تلفن 24 ساعت نمي گذشت.البته دخترها وپسرشان در همين روستا چند سالي است كه تلفن دارند.) گفت از منزل عمويم شماره را گرفتم.عمه خانم پاي تلفن آمد وگله گذاري كه نبايد به من پيره زن سر بزني مگر براي

در مورد طرح ارزشيابي توصيفي با اقوام صحبت كردم. گفتند در روستاي ما نيز تعدادي از مردم كامپيوتر دارند واز اينتر نت هم استفاده ميكنند وما هم به دنبال خريد كامپيوتر براي بچه ها هستيم وفقط …


صبح ساعت 7، ماشين پيكاني را از همان روستا براي عزيمت به حسن آباد وبرگرداندن به شهر اصفهان به مبلغ 12 هزار تومان كرايه كرده وبه سوي مدرسه شهيد قيصري حركت كرديم.ساعت 8.5 صبح به جرقويه عليا رسيديم.قبل از رفتن به مدرسه شهيد قيصري كه ديوار به ديوار اداره آموزش وپرورش جرقويه عليا است؛صلاح ديدم كه به اداره آموزش وپرورش بروم تا به كسي بر نخورد.صداي مراسم صبحگاه دانش آموزان از بلند گوي مدرسه قيصري به گوش مي رسيد.وارد حياط اداره شدم؛چند نفر از همكاران جلوي پله هاي ورودي اداره ايستاده بودند.جلو رفتم خودم را معرفي كردم.مرا شناختند.يكي از آنها آقاي صادقي مدير مدرسه قيصري بود.


به داخل اداره رفتيم.آقاي عرب صالحي رئيس اداره نبودند.به دفتر معاون آموزشي رفتيم.گفتند صبحانه كه نخورديد !!گفتم نه اتفاقا صبحانه مفصلي هم خورده ام.عكس العمل خاصي نشان ندادند.پس از كمي صحبت وخوش وبش با توجه به اين كه از قبل خبر داشتم كه اين اداره به اينترنت دسترسي دارد.وچون رئيس نبود تبعا ممكن است مشكلي در دسترسي وجود داشته باشد ! ازمسئولين اداره خواستم تا مقدمات كار را فراهم كنند تا پس از بازديد از مدرسه بتوانيم به همراه معلمان مدرسه وديگر علاقه مندان در اداره كه لااقل از وجود يك نفر از قبل خبر داشتم؛گشتي در دنيا بزنيم.قبول كردند و به همراه مدير مدرسه به آنجا رفتيم.




باز ديد از دبستان شهيد قيصري


نام خانوادگي هر سه مجري محترم طرح در مدرسه، صادقي است .اسم مدير،حسين و نام معلمان: محمدرضا و ابوالفضل. هرسه نفر داراي مدرك ليسانس آموزش ابتدائي و جوان.
مدرسه نيز نسبتا نوساز با كلاسهاي بزرگ وكامپيوتر خوب وبا ظرفيت بالا وجود داشت كه با استفاده از آن فلاپي موجودي وبلاك را باز كرديم وبه معلمان نشان دادم .چابگر هم داشتند كه تعدادي از صفحات وبلاگ را براي آنها چاب كرديم. كامپيوتر آنها مودم هم داشت وبا توجه به وجود تلفن در مدرسه امكان وصل به اينترنت هم دارند. يك نسخه فلاپي موجودي طرح را مانند ديگر مدارس مورد بازديد تقديم كردم وروي هاردكامپيوترشان هم ريختم. تقريبا از يك درصد ظرفيت هارد كامپيو ترشان هم استفاده نمي كنند. اين عيب بزرگ در ديگر مدارسي هم كه كامپيوتر داشتند مشاهده شده بود. همجواري با اداره آموزش وپرورش ويژگي منحصر به فردي براي اين مدرسه به وجود آورده است .دستگاه تكثير نو ومناسبي هم داشتند.بنا بر اين اگر چه مدرسه در منطقه اي روستائي واقع شده ولي امكانات آن از بسياري از مدارس شهري بيشتر است .


جلسه با معلمان مدرسه


در طول باز ديد از مدرسه بحثي راجع به تجربه ارزشيابي توصيفي در مدرسه آنها كرديم .چكيده نظرات همكاران كه ضبط گرديد به شرح زير است:


نظرات مدير مدرسه
- اولياء اول مقاومت كردندولي بعد طرح را پذيرفتند.
- مدرسه براي اجراي طرح نياز به امكانات دارد
- بايد به معلمان مجري طرح حق الزحمه پرداخت گردد.
- بايد به مهارت هاي اجتماعي بيشتر توجه شود.
- هفته گذشته30/1/1382 كارشناسان از آموزش وپرورش استان آمده بودند كه گزارش آن را به شما مي دهم.(گزارش را دادند ومتعاقبا بر روي وبلاگ منتشر خواهد شد.)
- جلسه اي نيز با اولياء دانش آموزان در تاريخ 18/1/1382 داشته ايم كه گزازش آن را به شما مي دهم (ايضا)


نظرات آقاي محمد رضا صادقي


- اوليا دانش آموزان بايد بيشتر همكاري كنند.ولي 50 درصد آنها تمايل به همكاري ندارند.


نظرات آقاي ابوالفضل صادقي


- معلمين بايد انگيزه داشته باشند!!
- وقتي كه طرح ارتقاءخود به خود تحصيلياجرا شود دانش آموزان استسنائي بايد از دانش آموزان معمولي جا شوند.
- در مدارس معلم ذخيره وجود داشته باشد كه روي دانش آموزان خاص كار كنند.
- در اجراي طرح ارزشيابي توصيفي دانش آموزان قوي تر ابتدا اعتراض داشتند ولي الان قانع شده اند.
- قسمت توصيه هاي معلم مهم است ودر هر نوبت بايد به آن توجه شود.اگر توصيه ها آشكار نباشد وبه صورت محرمانه و جداگانه به اوليا دانش آموزان، شفاهي يا كتبي بيان گردد ،بهتر است.


بازديد از كلاس هاي درس


از هر دوكلاس مجري طرح بازديد شد.كلاس ها بزرگ و تعداد دانش آموزان هم مانند مدارس ديگر حدود 25 نفر .ظاهر كارها درست نشان داده مي شد.چك ليست ها تكميل شده بود. در دفتر ثبت گزارش ياداشت هائي شده بود ،كار نامه تو صيفي صادر شده ونظرات اولياءاخذ شده بود.نكته تعجب بر انگيزي كه بود اينكه در دوكلاس اول مجري طرح ارزشيابي توصيفي اين مدرسه با اينكه در مدرسه سابقه اجراي آزمايشي كتاب بخوانيم وبنويسيم درسال گذشته را داشتند ودر سال جاري نيز مجري آزمايشي كتابهاي درسي سال سوم بودند؛كتاب فارسي استفاده شده بود !!

جلسه با اولياء! دانش آموزان


بر عكس همه مدارس جلسه با اولياءدر دفتر مدرسه تشكيل شد.پس از چنددقيقه متوجه شدم كه اكثريت حاضرين (20 نفر) در جلسه همكاران فرهنگي هستند كه فرزندان چند نفرشان هم در آن مدرسه درس مي خوانند.نظرات همكاران ضبط شد. چكيده نظرات آنان به شرح زير است.
- اولياءودانش آموزان مفهوم حروف:( ك، ن، ت،ب) را نمي فهمند.
- ارزشيابي توصيفي چه اثري در كيفيت آموزش دارد؟
- طرح خوبي است.به ابعاد مختلف يادگيري دانش آموزان توجه دارد.
- معناي كاملا تحقق يافته از نظر دو معلم يكسان نيست.
- دانش آموزان تبديل به موشآزمايشگاهي شده اند.
- آموزگاران بايدانگيزه وفرصت كار داشته باشندتا اين قبيل طرح ها موفق گردد.
- اصل اين طرح از كجا گرفته شده است؟
- آموزش كافي بايد به معلمان مجري اين طرح ها داده شود.بعضا كفته مي شود از روش هاي نوين تدريس استفاده شود! معلمان نمي دانند اين روش ها چيست ! آموزش هاي ضمن خدمت جنبه صوري پيدا كرده است.
- مدت زمان آموزش معلمان در طرح ارزشيابي توصيفي بسيار كم بوده است.
- بايد مواظب بود تجربه شكست نظام جديد متوسطه تكرار نشود.
- نظرات شخصي معلمين بايد به نوعي كنترل شود.
- مسئله كنكور همه اقدامات اصلاحي در آموزش وپرورش را تحت تاثير قرار مي دهدوبايدفكري به حال آن كرد.
- طرح آزمايشي دروس كلاس سوم ابتدائي در اين مدرسه با مديريت عالي دفتر تاليف وبرنامه ريري درسي با اعوجاجات در حال اجراست


ايجاد وبلاگ جرقويه


از ساعت 9صبح تا 11.5 در مدرسه شهيد قيصري بوديم.از در كوچكي در انتهاي ديوار مدرسه به حياط خلوت اداره آموزش وپرورش جرقويه وارد شديم.آقاي علي صادقي مشهور بهali gongiمنتظرمان بود.كار ما تا ساعت 2 بعد از ظهر طول كشيد. آقاي ابو الفضل صادقي ساعت 12 ومدير مدرسه ساعت 13 ناهار ما را كه دادندخدا حافظي كردند ورفتند!!
علي ماند ومن. bloggerهم بلاگري مي كرد.به هر حال وبلاگ جرقويه را با عنوان كوير نمك به نشاني :www.jarghooyeholya.blogspot.com
ايجاد كرديم.وقول وقرار هائي با علي آقا كه ليسانس علوم اجتماعي وكارشناس پرورشي اداره بود گذاشتيم و دل به كوير سپرديم.

درهشت بهشت

شنبه 6 ارديبهشت ساعت 7 صبح وارد فرودگاه اصفهان شدم .برابر قراري كه تعيين شده بود جلوي اطلاعات پرواز رفتم تا مردي باكت وشلوار آبي را ببينم !آقاي موسوي را ديدم و سوار پژو آقاي كاظم زاده راننده خوش اخلاق اداره آموزش و پرورش شديم.پس از تشكر از آقاي موسوي به ايشان گفتم ساعت 9 با مدرسه معراج قرار گذاشته ايم وتا آن زمان 1.5 ساعت اول صبحي را با اجازه شما مي خواهم در حاشيه زاينده رود ، قدم بزنم! طبق قرار قبلي بعد از ظهر هم خدمت همكاران در سازمان هستم.ايشان گفتند كه جلسه بعد ازظهر به جاي خود اما شما تشريف بياوريد سازمان صبحانه! صرف كنيد وبعد به پياده روي هم مي رسيم.


باز هم داستان شيرين صبحانه كه در تبريز وزنجان هم ماجراهائي داشت كه خوانندگان پر وپا قرص وبلاگ با آن آشنا هستند.به ايشان گفتم صبحانه مفصلي در هواپيما خورده ام كه بسيار بيشتر ازجيره رژيم غذائي ام هم بوده ! لطفا مرا سر پل خواجو پياده كنيد وخودتان به سازمان برويد و اگر تمايل داشتيد ساعت 9 صبح به مدرسه معراج بيائيد.ايشان گفتند مگر مي شود! ما شما را تنها بگذاريم محال است واز رسوم مهمان نوازي ما اصفهاني ها به دور! حتما خدمتتان هستيم !!ايك سر كوتاهي به سازمان مي زنيم وبه اتفاق مي رويم پياده روي سازمان هم سر راه است.ديدم كه چاره اي نيست.لذا تن به قضا دادم !


وارد خيابان زيباي هشت بهشت شديم و در اواسط خيابان ساختمان تقريبا 50 ساله آموزش وپرورش اصفهان قرار داشت.آقاي موسوي گفتند خوب است به ديدن آقاي ناظري معاون آموزش عمومي برويم چون بعد از ظهر هم جلسه دارند و نمي توانند در جلسه ما شركت كنند.گفتم برويم .وارد اتاق ايشان كه منتظر ما بود شديم برخورد بسيار خوبي كردند وگفتند كه ما اصلا اهل تشريفات نيستيم ومحقق بايد آزادانه كار خودش را بكند . گفتم بله همينطور است . راجع به نحوه انجام ارزشيابي چند دقيقه صحبت كرديم.ايشان به آقاي موسوي گفتند كه جلسه بعد ازظهر را ديرتر بگذارند تا وي هم بتوانند شركت كنند و كارشناسان مسئول ابتدائي و تكنولوژي وگروه هاي آموزشي علاوه بر كارشناس همكار آقاي موسوي يعني سركار خانم موثق ـ كه قبلا چندين بار از تهران تلفني با ايشان تماس و هماهنگي كرده بوديم ـ در جلسه شركت نمايند وايشان هم هر طور شده خود را مي رسانند چرا كه بحث ارزشيابي توصيفي ونحوه ارزشيابي آن جا لب است و بايد از اين فرصت استفاده كرد.


راستش را بخواهيد خيلي از اين برخورد، خوشم آمد و در مجموع بهتر شد.به اتفاق آقاي موسوي از اتاق معاون سازمان بيرون آمديم . سيد(آقاي موسوي )گفت در چند لحظه هماهنگي جلسه بعد از ظهر را مي كند وسريع به سمت زاينده رود مي رويم. من هم به حياط اداره محل پارك ماشيني كه ما را از فرودگاه آورده بود رفتم از آقاي كاظم زاده خبري نبود !


شستم خبر دار شد كه باز هم موضوع صبحانه است. نوشته اي در ابتداي راه پله زير زمين اداره جلب توجهم را كرد :صبحانه تا ساعت 8.15 توزيع ميگردد.به زير زمين رفتم سا لن غذا خوري تميز با ميز هاي غذا خوري چهار نفره كه روي هر ميز سفره تميزي انداخته بودند وكاركنان مي توانستند حداكثر در فاصله 45 دقيقه چاي ، بنير،كره ،نان داغ ،آش و… را با پردخت وجه نسبتا مناسبي صرف كنند. پبش ماشين برگشتم سيد داشت دنبال آقاي كاظم زاده مي گشت ، به نقليه و جا هاي ديگر دنبالش مي رفت چيزي نگفتم . پس از چند دقيقه آقاي كاظم زاده با روي خوش و آرامش خاص ومطلوبي كه داشت از پله ها بالا آمد سيد هم رسيد .به سمت زاينده رود حركت كرديم.در داخل ماشين در مورد رسم رايج وهمگاني صرف صبحانه در ادارات ايران صحبت كرديم ونظرم را در مورد پسنديده بودن شيوه اداره آموزش وپرورش اصفهان در اين مورد مطرح كردم .چرا به اين ترتيب هم صبحانه حيف نمي شود وهم محيط كار لوث! و…


پس از پياده روي در حاشيه زاينده رود ،بازديد ازمدرسه معراج ، صرف ناهار در خانه معلم و استراحت 2 ساعته سازنده اي كه در مركز آموزش ضمن خدمت اصفهان داشتم،ساعت 4.5 وارد دفتر آفاي ناظري معاون محترم آموزش عمومي شدم.جلسه باحضور شش نفر: خانمها موثق ،خروشي (كارشناس مسئول ابتدائي )،وعرفا (كارشناس تكنولوژي آموزشي)،سيد ،آقاي ناظري ومن به مدت 3 ساعت برگزار شد.


جلسه دو دستور مشخص داشت:


اول :بررسي تجربه ارزشيابي توصيفي در اصفهان ،
دوم: آشنائي با وبلاگ ارزشيابي توصيفي ،تكنولوژي آن وكار برد مدل ارزشيابي توانمند ساز درآموزش وپژوهش الكترونيكي


تقريبا تمام گفتگوي ما ضبط شد وموجود است
.
آقاي ناظري به نكات زير اشاره كردند:


- معيار هاي انتخاب مدارس براي اجراي آزمايشي بايد با شرايط آموزش وپرورش دركشور تطبيق داشته باشد.
- در مورد طرح ارزشيابي از سفر يادگيري ما نگرانيم وآن را اعلام كرده وخواهيم كرد.
- در مصاحبه هائي كه از سوي مسئولين آموزش وپرورش مي شود مي بايست حدود وثغور دقيق اجراي طرح هاي آزمايشي معلوم گرددومرز اين طرح هابا برنامه هاي جاري شناسانده شود.


آقاي موسوي زاهد به نكات زير اشاره كردند:


- اين طرح از مصوبات شوراي عالي آموزش وپرورش بوده واز جايگاه محكمي برخوردار است.
- ناظر اجرائي طرح ارتقاءخود به خود در استان خانم عرفا وناظر علمي آن خانم دكترحقاني هستند.
- در سال بعد ما نمي توانيم مجري دو طرح ارزشيابي باشيم و تكليف ما بايد معلوم گردد.
- گزارشاتي از تجربيات دو طرح ارزشيابي فعلي براي آقاي حاجي آقالو واحمدي نهيه و ارسال كرده ايم .( رونوشتي از گزارشها را هم به من دادند.)


سركار خانم موثق به نكات زير اشاره كردند:


- حد ومرز ملاك هاي ارزشيابي مشخص نيست.
- فرهنگ سازي صورت نگرفته ،آموزش معلمان كم بوده ،حق الزحمه اي براي مجريان طرح وامكانات اجراي طرح براي مدارس در نظر گرفته نشده است.
- چك ليست ها و دفتر ثبت گزارش خيلي مفصل است وبهتر است محدود تر شود.
- در اصفهان اولياءاز اجراي طرح راضي اند.اما در جر قويه علياچندان توجيه نيستند.
- بين طرح ارزشيابي توصيفي و طرح ارزشيابي از داستان سفر يادگيري چه ارتباطي وجود دارد ؟
- ملاك هاي كارنامه ارزشيابي توصيفي بايستي با مواد آموزشي و بودجه بندي آنها در طول سال تحصيلي هماهنگ گردد.


سركار خانم خروشي به نكات زير اشاره نمودند :


- تغيير نگرش دست اندر كاران طرح ومجريان سطوح بالاتر از ضروريات اين طرح است كه ازجمله با آموزش مناسب ايجاد مي گردد.
- خانواده ها از وضعيت آينده فرزندانشان نگران شده اند!آيا بچه ها موش آزمايشي هستند؟
- خانواده ها و دانش آموزان با ارزشيابي كمي ونمره آشنا هستند وبايد فرهنگ سازي نمود و آنها را با ارزشيابي كيفي آشنا نمود.


سركار خانم عرفا به نكات زير اشاره كردند :


- طرح ارزشيابي توصيفي انقلابي در ارزشيابي است.نياز به بستر سازي در اولياء ومعلمان دارد.
- طرح داستان سفر يادگيري را من خوب نفهميدم خيلي كلي است وابزاري معرفي نكرده است.
- در درس علوم ،تجربه استفاده از چك ليست را داريم . در ارزشيابي درس علوم ابتدائي واژه هاي :دانش ،نگرش ومهارت استفاده شده است.چرا در ارزشيابي توصيفي از تجربه اين درس استفاده نشده وكلمات نا ماءنوس و مفاهيم تازه و جانيفتاده اي چون :كاملا تحقق يافته و… استفاده شده است
- دفتر ثبت گزارش وچك ليست ها يكي شود بهتر است.
- مفهوم معلم ذخيره در جزوه آقاي دكتر كاظمي با معلم راهنما خلط شده است.
- در كار نامه توصيفي به جاي واژه توصيه معلم بهتر است از واژه نظر معلم استفاده شود ؛چون بار معنائي واژه توصيه با واژه نظر متفاوت است.
- بازخورد توصيفي دادن توسط معلم در ارزشيابي توصيفي نيازمند كسب مهارت هاي لازم است و نبايد با ساده سازي از اين مسئله غفلت كرد.
- دفتر ثبت گزارش اگر به معلمين سال بعد دانش آموزان داده شود ممكن است نوعي سوگيري منفي در معلم نسبت به برخي از دانش آموزان ايجاد كند.وبهتر است دست مدير بماند وبه معلم كلاس بالاتر داده نشود تا در صورت لزوم از آن استفاده شود.


در اين جلسه در دستور اول آن پس از شنيدن سخنان همكاران كه براي من بسيار مفيد وآموزنده بود به نكات نسبتا مهمي در خصوص تجربه اجراي طرح ارزشيابي توصيفي و مسائل پيش روي آن دراجراي آزمايشي اشاره كردم كه برخي از اين نكات در لينك پيشنهادها آمده است.
حدود يكساعت از جلسه ما صرف دستور دوم شد.براي همكاران اصفهاني يك وبلاك به نشا ني : www.isedor.blogspot.com ايجاد كردم.واميدوارم كه با استفاده از اين وبلاگ بتوانند ارتباطات جديدي با همكاران خود در استان بويژه در جرقويه عليا كه براي آنها هم وبلاگي ايجاد شد؛برقرار نمايندوبه عنوان يك الگو ، تجربه اي منبعث از تجربه ارزشيابي توصيفي را پيش چشم جهانيان بگذارند تا معلوم شود كه بي دليل به اصفهان نصف جهان نمي گويند ! انشاءالله مي بينيم وتعريف مي كنيم.

سفرنامه اصفهان :

در چهار باغ بالا


دبستان دخترانه معراج 2 در ناحيه 3 آموزش وپرورش اصفهان در منطقه اي كه به دروازه شيراز مشهوراست در خيابان چهار باغ بالا كوچه كاوياني قرار دارد.به اتفاق آقاي موسوي زاهد (مشهور به سيد)ساعت 9 صبح شنبه 6 اردي بهشت 1382 ،مطا بق قرار قبلي وارد مدرسه شديم .بچه ها مشغول تمرين نماز ! در حياط مدرسه بودند؛خانم ناطقي مدير مدرسه خوشامد گفتند؛خانمها كريم وابرقوئي نژاد معلمان محترم مجري طرح را هم خبر كرديم ودر دفتر مدرسه مشغول گفتمان شديم.


خانم ناطقي معتقد بود كه مسائل نوشتاري طرح ارزشيابي توصيفي بايد به حداقل برسد.پوشه كار به تنهائي كافي است و چك ليست ها كمتر شود.ضمن اينكه ايشان از تجهيزات وآموزش ناكافي مدرسه ومجريان طرح گلايه داشتند وتقاضاي حمايت در اين زمينه ها نمودند.


خانم ابرقوئي نژاد نيز با چك ليست ها مخا لف بودندو مي گفتند كه دفتر ثبت گزارش خوبتر است.


خانم كريم ،برعكس همكاران خود معتقد بود كه چك ليست خوب است ؛اما چك ليست هاي فعلي اشكال دارد.ايشان پيشنهاد داشتند كه هر نوبت از چهار نوبتي كه در كارنامه ارزشيابي توصيفي درمورد عملكرد دانش آموز قضاوت مي شود به سه قسمت تقسيم شود ودر هر نوبت دو ماهه سه بار در36 ملاك ونشانه هاي مربوطه قضاوت صورت گيرد.ايشان جداول مربوط به اين پيشنهاد را در 10 صفحه طراحي كرده بودند؛كه به من دادند.خانم كريم معتقد بودند كه توصيه هايمعلم در كار نامه توصيفي يكجا كرفته شود ونه در مورد هر يك از عوامل 9 گانه ارزشيابي.همچنين تعداد دانش آموزا نبايد كمتر باشد تا ارزشيابي قابل اجراشود.
خانم كريم در مورد طبقه بندي نمرات هم سئوالاتي داشتند و پيش نويس دستورالعملي را به من نشان دادند كه نقد آن نيز در جوف آن بود . دستور العمل پيشنهادي وغير قابل استناد بود ونقد را هم كه نكات ظريفي در آن بود ؛كارشناسي سنجش وارزشيابي تحصيلي دفتر ارزشيابي تحصيلي وتربيتي وزارتخانه امضا كرده بود .من از اين متعجب شدم كه قبل از اين از وجود چنين چيزي بي اطلاع مانده بودم. بهر حال آقاي موسوي گفتند كه اين دستورالعمل اعتباري ندارد.


بازديد از كلاس هاي درس


از كلاس درس،هر دو همكار بازديد شد. وبا بچه ها خوش بش كرديم.در يك كلاس پوشه هاي كار كمتر غني و چك ليست ها ناقص پر شده بود .دفتر ثبت گزارش هم همينطور و كارنامه توصيفي نيز به جاي حروف با اعداد تكميل شده بود.در كلاس ديگر كه ديوار به ديوارآن بود؛پوشه هاي كار غني ،چك ليست ها كامل تكميل شده ،دفتر تبت گزارش حاوي مشاهدات دقيق معلم از دانش آموزان و كارنامه توصيفي نيز مطابق با مفاد طرح تنظيم شده بود. دانش آموزان كلاس اخير الذكر آماده تر به نظر رسيدند.


جلسه با اولياءدانش آموزان دبستان معراج


اولياء تقريبا مثل همه مدارس روي نيمكت هاي كوچك بچه ها در يكي از كلاس ها به زور خود را جاي داده بودند ! مدارس بالاخره يك روز بايد اين شيوه برخورد با اوليا ء را كنار بگذارند.وجلسات را در مكان مناسب تري برگزار كنند.نيمكتي در كلاس خالي نبود.چند مورد از نظرات آنان به شرح زير است:


- تداوم ارزشيابي در سال بعد چگونه است؟
- بچه من قبل از اجراي ارزشيابي توصيفي سئوال نمي كرد ،الان سئوال مي كند.
- نمي توان امتحانات را بر داريم يك مرتبه قول امتحان در سال پنجم ابتدائي مطرح خواهد شد.
- آيا فقط ارزشيابي تغيير كرده ويااين طرح ابعاد ديگري هم دارد؟
- ما عادت كردهايم كه با زور كار كنيم ونمره چنين نفشي دارد ونبايد از آن غافل شد.
- اي كاش طرح ارزشيابي توصيفي و بخوانيم ،بنويسيم باهم تلفيق مي شدو اين تحول مثبت در آموزش وپرورش يكجا اتفاق مي افتادوتاثير آن بيشتر بود.
- دختر من پيشرفت خيلي بهتري داشته ،چون اضطرابش كمتر شده است.
- نگرش دختر من به مدرسه بهتر شده چون بحث نمره مطرح نبوده است.
- چه فرقي بين سه غلط وبدون غلط هست؟اينطوري انگيزه درس خواندن كم مي شود.
- دركنكور ودانشگاه بحث نمره و معدل است وبچه هاي ما ضربه مي خورند.


صحبت هاي اوليا ضبط شد وموجود است.اكثرا علاقه داشتند كه ارزشيابي توصيفي درسال دوم دبستان هم براي بچه هاي آنها انجام شود.من توضيح دادم كه آمادگي براي اين كار از طرف وزارتخانه در حال حاضر وجود ندارد اما مدارس مي توانند راسا ارزشيابي كيفي را در كنار روال معمولي ارزشيابي انجام دهند وفتيله نمره را در مدرسه خود پائين بكشند! آقاي موسوي زاهد كارشناس مسئول سنجش وارزشيابي سازمان آموزش وپرورش استان اصفهان نيز كه در آخر كلاس به زور درنيمكت جا گرفته بودند! نيز اين موضوع را تائيد كردند وپيشنهاد كردند كه براي اين گروه دانش آموزان در سال دوم ارزشيابي كيفي به صورت پيش آزمايشي اجرا شود.


سركار خانم ناطقي در خاتمه باز ديدتاكيد مجدد بر لزوم آموزش رايانه وتجهيز مدرسه داشتند و آقاي موسوي گفتند هرگونه كمكي بتوانيم مي كنيم وپيگير تجهيز هم هستيم.

جهان يادگار است و ما رفتني
به گيتي نماند به جز گفتني

معرفي طرح :

گزارشها و پيشنهادها :

يادداشتها :

تجربه دبستانهاي مجري طرح :

لينكها :

powered by blogger